O vacanţă de vară mai liniştită pentru părinţi şi mai distractivă pentru copii

Fie că stăm acasă sau trebuie să mergem la locul de muncă, perioada vacanţei de vară este o provocare în plus pentru părinţi. Dacă lucrăm de acasă, este dificil să ne concentrăm pentru că cel mic ne întrerupe des. Dacă nu lucrăm de acasă, ne întrebăm cum putem face ca puţinul timp pe care îl petrecem cu cei mici să fie unul de calitate, să compenseze timpul în care nu suntem lângă ei. De multe ori însă, suntem atât de obosiţi încât nu mai suntem în stare să ne jucăm cu ei. Şi în situaţia în care putem stam acasă cu cei mici şi nu trebuie să lucrăm pentru serviciu, este foarte multă treabă de făcut: mâncare, spălat rufe, curat. În acest context, cum putem face ca vacanţa să fie mai uşoară pentru noi, părinţii, şi, în acelaşi timp, distractivă pentru cei mici? Şi, de ce nu, distractivă şi pentru noi. Hai să vedem cum putem crea momente memorabile, precum şi activităţi din care copiii pot învăţa.

Stabilim o structură  

Copiii funcţionează mai bine când există o structură. Nu mă refer la existenţa unui program stabilit pentru fiecare oră, căci suntem în vacanţă şi copiii au nevoie de timp nestructurat. Îi ajută însă să ştie, în linii mari, când au timp liber de joacă, când au timp de citit, când sunt părinţii disponibili şi când lucrează, când este timpul dedicat treburilor casei. Timpul petrecut în faţa ecranelor trebuie limitat şi programat pentru o anumită oră. Astfel, copiii nu vor întreba în fiecare clipă dacă se pot uita la televizor. Vă recomand să nu negociaţi intervalul pe care îl stabiliţi pentru că apoi, în fiecare zi, copilul va încerca să îl negocieze şi să îl extindă.

Pentru a genera entuziasm, este important să implicăm copiii atunci când construim programul. Putem crea o sesiune distractivă – mâncăm popcorn sau îngheţata preferată în timp ce toată lumea propune idei. Nu există idei greşite, le notăm pe toate şi apoi le discutăm şi agreăm forma finală. Noi am avut în vedere nevoile copiilor dar şi pe ale noastre când am conceput programul: nevoia de conectare (timp de calitate părinte-copil), nevoia de competenţă (responsabilizare, implicare în treburile casei), nevoia de joacă nestructurată, nevoia de relaţionare. De asemenea, am luat în calcul şi nevoile noastre, ale părinţilor: nevoia de timp pentru muncă, precum şi nevoia de timp pentru încărcarea bateriilor.

Reamintim sau creăm regulile casei

Dacă aveţi deja regulile casei, începutul vacanţei este o bună ocazie să le reamintiţi. Dacă nu, este o bună ocazie să le întocmiţi. La fel ca în cazul stabilirii programului, implicarea copiilor în crearea regulilor generează entuziasm şi creşte probabilitatea ca cei mici să şi le însuşească. Scopul regulilor casei este ca toţi membrii să se simtă în siguranţă şi respectaţi. În acelaşi timp, existenţa unor reguli salvează timp preţios petrecut în negocieri şi conflicte.

Fiecare familie are regulile ei şi pot fi legate de modul cum gestionam un conflict (spre exemplu, folosim cuvintele pentru a spune ce ne deranjează şi ce avem nevoie), cum gestionăm emoţii puternice când simţim că nu ne putem controla comportamentul (apelăm la un adult), modul cum gestionăm o jucărie dorită de mai mulţi copii în acelaşi timp, reglementarea timpului de ecran etc.

Timp special

Timpul special presupune o perioadă de timp, fie şi de 15 minute, zilnic, în care nu facem altceva decât să fim 100% cu cel mic şi doar cu el. Lăsăm telefonul de-o parte şi ne asigurăm că nu trebuie să ne întrerupem pentru ceva. În acest timp, copilul decide ce vrea să vă jucaţi. Specialiştii recomandă jocurile fizice, pentru că astfel copiii se eliberează de frustrările acumulate peste zi. Jocurile fizice au un efect benefic pentru starea de bine a copilului. Astfel de jocuri sunt: monstrul (părintele e monstrul şi vrea să prindă copilul, dar nu reuşeşte), de-a v-aţi ascunselea prin casă, baba-oarba, de-a calul nărăvaş (parintele este calul şi duce copilul în spinare, dar e un cal neascultător care dansează, alearga etc). Orice joc care declanşează hohote de râs la copil (mai puţin gâdilatul) este extrem de benefic. Dacă aveţi mai mulţi copii, cum e şi cazul nostru, dacă ştiu că fiecare pe rând va avea parte de timp special, în general vor avea răbdare până le vine rândul.

Este important să spunem copilului de la început cât va dura timpul special şi să stabilim împreună cum ne vom da seama când a trecut timpul (alarmă, clepsidră, cronometru etc).

Implicăm copiii în activităţile casei

Activităţile zilnice sunt un prilej pentru a petrece timp de calitate cu cei mici. Spre exemplu, când gătim, ei ne pot ajuta uneori. La fel când facem ordine. Pe lângă faptul că poate fi chiar distractiv, implicarea le satisfice nevoia de competenţă. Este important să apreciem efortul pe care îl depun. Pentru a face totul mai distractiv, la noi e ca un joc: “îmblânzitorul/ îmblânzitoarea mopului”, “regele/ regina florilor” (persoana care udă florile), “neînfircata/ neînfricatul vaselor”, “master chef-ul regatului”, “marea/marele ninja, expert în mânuirea măturii”. Deşi pare o joacă, fiecare copil îşi ia în serios responsabilitatea de cele mai multe ori. Dacă punem şi o muzică pe fundal, distracţia este şi mai mare.

Facem ceva memorabil

Ce frumos este când fiecare vacanţă are ceva memorabil. Ceva ce aşteptăm cu mare nerăbdare să se întâmple, şi care apoi devine o amintire de neuitat. Astfel de activităţi sunt mersul cu cortul, petrecere în pijama, seara de jocuri în familie, ziua în care se schimbă rolurile – părinţii sunt copii şi copiii părinţi, stat noaptea până târziu să privim stelele şi să ne imaginăm ce este dincolo de ele, bataie cu apă, dans în ploaia caldă de vară. La sfărşitul fiecărei vacanţe putem tipări câteva poze. Astfel, după fiecare vacanţă de vară vom strânge amintiri valoroase.

Timp pentru citit

Cititul este o activitate minunată care dezvoltă inteligenţa copiilor. Este important însă să le cultivăm pasiunea pentru citit şi să nu îi forţăm. Ce putem face pentru a încuraja cititul? Iată câteva idei: le citim poveşti de mici şi continuăm să le citim şi când sunt mai mari, cât ne lasă ei. Pentru cei care au învăţat să citească, putem să le prezentăm diferite cărţi şi să îi lăsăm să aleagă ce le place. Majoritatea copiilor care resping cititul vor fi încântaţi de o carte cu benzi desenate. De asemenea, puteţi citi în tandem, o pagină copilul, o pagină voi. În weekend, poate exista şi un moment “ora de citire” în care fiecare membru al familiei îşi alege o carte şi citeşte.

Alternăm jucăriile şi cărţile

Lăsaţi doar o parte din jucarii la îndemâna copiilor. Prea multe îi derutează şi îi obosesc, mai ales dacă sunt mai mici. Schimbaţi jucăriile la câteva zile. Astfel, interesul copiilor pentru ele va rămâne viu şi vor petrece mai mult timp jucându-se singuri. De asemenea, şi cărţile pot fi rotite la câteva zile, pentru a le capta atenţia.

Timp nestructurat de joacă

Timpul liber de joacă înseamnă că cel mic poate face orice, mai puţin să petreacă timp în faţa ecranului. La început, mai ales dacă e obişnuit cu un program plin cu multe activităţi, copilul va protesta că se plictiseşte, nefiind obişnuit să îşi găsească singur activităţi interesante. Cu toate acestea, plictiseala este bună, copiii ajungând să descopere ce le place şi să îşi consolideze încrederea în ei. Dacă cel mic nu este obişnuit să se joace singur, puteţi începe cu un interval de timp mai scurt, pe care îl creşteţi de la o zi la alta. Este important însă să aveţi în vedere vârsta copilului şi să vă asigutaţi că cel mic are parte şi de timp special părinte-copil. Un copil cu “rezervorul” gol de conectare cu părintele, va căuta permanent să îi atragă acestuia atenţia şi se va juca mai greu singur.

Timp pentru a ne încărca bateriile

Prin fiecare interacţiune pe care o avem cu ei, contribuim în mod pozitiv la relaţia noastră cu ei sau, dimpotrivă, în mod negativ. De aceea, este foarte important să ne păstrăm calmul şi o atitudine pozitivă. Cum rezolvăm conflictele iminente, cum le reamintim limitele, cum le explicăm că au încălcat o limită, cum îi spijinim când au o zi mai grea şi simt emoţii pe care nu ştiu sau nu pot să le gestioneze precum un adult, toate pot fi făcute pe un ton calm, blând. Pentru a putea rămâne calmi, este esenţial să descoperim ce ne ajută în acest sens şi să ne acordăm şi nouă un răgaz pentru încărcarea bateriilor – fie că e vorba de un pahar de vin seara după ce se culcă copiii, o carte pe care o citim, o baie prelungită, sport, rugăciune, meditaţie. Orice ne ajută să ne relaxăm.

Să nu uităm că avem 18 vacanţe de vară cu ei. Apoi ne vom aminti cu drag de aceste momente, în timp ce ei îşi vor petrece vacanţele de vară cu prietenii lor, aşa cum este şi firesc. Hai să ne bucurăm din plin de ele!

Sursa foto: unsplash.com

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.